ВЪЗПИТАНИЕ ЧРЕЗ БАЛЕТ
БЛОГ
Възпитателният процес е социално явление. То продължава цял живот и винаги съпътства развитието и формирането на отделния индивид. Възпитанието започва от раждането на детето и протича през целия му живот.
Същността на този процес е активно и многостранно явление, взаимодействие с околния свят, но преди вичко- с хората: с родителите и педагозите, а и с връсниците помежду им. В социалната среда детето е едновременно обект на въздействие и субект на самоизява.
Възпитателният процес е сложен, целенасочен, продължителен и системен процес. Всяко едно прекъсване на възпитателното взаимодействие се отразява негативно върху резулатите от самия процес. Навиците, привичките, качествата на характера на личността се изграждат постепенно и се изисква време.
Изкуството е било и остава най-висшата проява на човешката творческа дейност, еманация на идеалите за красота, за хармония и ететизация и на духа и на духовната сфера. Художествената култура и изкуството са и една от основите на естетическото възпитание на личността. То се реализира в семейството, в учебно- възпитателните институции, в живота- чрез целенасочено въздействие и чрез влияние в процеса на общуването на хората с околната среда.
Като се изхожда от специфичния характер на изкуството, то се използва във възпитателния процес преди всичко за емоционалната сфера на човека, като се предизвикат чувства и преживявания.
Естетическото възпитание на децата, започва от най-ранната им възраст, както контактите им с изкуството, в това число и с балетното. Това развива художествено-творческите им възможности и формира умения за внасяне на естетика в дейността им и в тяхното ежедневие. Стимулират се някой техни заложби, които вече изявени, могат да се развият по-късно до равнището на специални способности. Осъществяването на тези задачи се постига най-ефективно в тяхното единство и взаимовръзка при системна и целенасочена учебно- възпитателна работа, правилно организирана и проведена.
Особено въздействащо, ефективно и силно е влиянието на балетното изкуство, в посока на цялостна естетизация и естетическото възпитание по- конкретно. Класическият балет изцяло е подчинен на законите на красотата. Самият той е красота и създава красота. Балетът е една хармония, действаща одухотворено и облагородено. И цялата тази красота и хармония възпитава децата и подрастващите.
Доказан факт е, че заниманията с балет се отразяват много благоприятно върху цялостното развитие на децата, още от предучилищна възраст. Балетното обучение има значение за естетическото възпитание на децата и развива творческата им активност. Ще цитирам известния учен Козме Мариа де Бараняно, че „...детският танц е едно от главните средства, ако не и най- главното, за възпитанието и развитието на детето, защото никъде другаде по толкова всеобхватен начин не могат да се реализират идеалите за развитието в еднаква хармонична степен на тялото, духа, чувствителността.“
Балетното обучение и възпитание оказва положително въздействие по отношение на редица показатели на физическо, нервно- психическо и личностно развитие. Именно затова занимавщите се с балет се открояват с множество положителни качества и прояви, особенно в личностен план, като по- голяма самостоятелност, дисциплина, организираност и др. това са все качества необходими, за по- късната професионална изява на балетни артисти.
Т. Василева изтъква значението на някой особености на психическите процеси на учениците, за по лесно овладяване на това сложно изкуство. На първо място- вниманието! По този въпрос пише: „ майсторството на бъдещия танцьор трябва да се развива на основата на активното и мобилизирано внимание и зависи от добре мобилизираното такова....“ Подчертава се голямата роля на вниманието и въображението на балетната дейност.
Изкустото обогатява личността ( и особенно детето), не само с познания, но и с мисли и преживявания, то влияе положително върху формиращата се личност и обогатява съществено познавателната дейност. Балетът предлага естетическа наслада, възпитава естетически вкус и критерии, води до силни естетически преживявания. Развиват се възприемателните възможности на детето, разширявайки неговия духовен свят и мироглед. Благодарение на изкуството се формират отношение и оценки не само към произведенията на изкуството, но и към заобикалящия ги свят, към хората и към човешките взаимоотношения.
Основните задачи на възпитанието чрез балет:
-
Формиране и развиване на потребност от физическа активност;
-
Развиване на двигателни умения и навици и съответни физически качества;
-
Пропорционално и хармонично развитие на човешото тяло;
-
Постигане на оптимален здравословен статус на организма и съответно качеството на живот;
Преминава се през последователни етапи:
-
етап на знанията- човек възприема на съзнателно ниво или на ниво несъзнавано, от другите и околната среда, както и чрез факти имащи отношение към физическия статус на индивида;
-
етап на възгледите- тук се оформят съждения, които определят готовността на човека за предприемане на определени действия в активността;
-
етап на убежденията- индивида приема за собствени и отговарящи на неговото светоусещане определени възгледи, които се явяват основа и мотивация;
-
етап на физическата активност- тук се реализират физическите действия, възпитание и култура.
Обучението и възпитанието се провеждат непрекъснато в онтогенезата. Те продължават обаче и в зрялата възраст под формата на самовъзпитание и самообразование.
Възпитанието започва още от раждането на детето. Общоизвестна истина е, че много млади родители пропускт сензитивни периоди в развитието на детето, когато се полагат основите на личността, или разчитат предимно на училището, да възпитава децата им. Обучението започва малко по- късно. В процеса на развитие и формиране на детската личност важна роля играе и социалната среда и взаимоотношенията на индивида със себеподобните. Затова възпитанието и обучението се изучават не само от педагогически и психологически, но и от социални позиции.
Обучението по балет е не само сложен и динамичен процес, но протича и през определени етапи. Те се определят от една страна от постепенно овладяващата се сложна лексика на класическия танц, така и от възприемателните възможности на обучаващите се. А както е известно, те са строго възрастово и индивидуално определени. Основата на балетното обучение съвпада с периода на бърз растеж на организма, все още недостигнал своя пълен растеж, с несъвършенството на нервната система и психическите процеси. Именно затова заниманията с деца по балет от предучилищна възраст трябва да протичат под формата на игра, с ритмични игри, които постепенно да дават възможност за създаване на танцово движение, а към танца, те трябва да се въвеждат чрез играта.
Балетното обучение при децата трябва да бъде съобразено с особеностите на разтящия организъм и да не се допуска претоварване. В тази връзка трябва да споменем, че в много случаи календарната възраст на децата не съвпада с биологичната им, което налага изключително индивидуален възпитателен и педагогически подход и грижа за опазване на здравето им.
Друг основен и важен момент при обучението по балет е да се извършва с радост и удоволствие, да носи удовлетворение- както на учениците, така и на техните балетни педагози.
За положителното влиянието на заниманията с балет върху цялостното психологическо развитие на децата и подрастващите може да се говори много. Развите на творческата активност на децата, развитие на способността у учениците да се трудят и да обогатяват своите знания, задоволяване на потребностите на детето за творчество и ранното естетическо изграждане на личността са все част от възпитателния и учебен процес.
Интензивната и правилно организирана работа в часовете по балет дава възможност да се постигнат правилно поведение, дисциплинираност и развитие на цялостната личност на малкото дете. „Танцовото изкуство развива прекрасно човешкото тяло и съзнание и закалява човешкия характер“ , пише П. Торнев и по нататък: „ Човек, който е танцувал от малък, в последствие за цял живот носи едни от най- прекрасните дарове, които може да му даде това изкуство- хубава фигура, естествена грациозност, хубави маниери, една приятна за окото естетичност на този човек.“
Детската душевност е особенна, емоциите при тях са основната движеща сила в поведението им, а играта е водеща дейност в развитието им. Заниманията по балет трябва да бъдат приятни и забавни, носещи удовлетворение и радост. Много важни в тази посока са и сценичните изяви, които задължително трябва да съпътстват възпитаниците на балетното обучение. Тези сценични изяви будят и развиват въображението, дават самочувствие и носят творчески изживявания. И независимо, че нямат сложността и трудността, съпътстващи професионалните изяви на вече утвърдените балетни артисти, подобни форми са особенно полезни при формиране на бъдещите изпълнители. Изпълненията на сцена с декори, костюми и музика, трябва да бъдат строго съобразени с техните възрастови особености, със светоусещането им, с възможностите, които децата притежават на този етап. Само тогава такива изяви наистина ще изпълнят пълноценно своята роля, ще имат значение за цялостното развитие на децата, подбуждайки добро настроение, креативност, бодрост и жизнерадостност.
Системата за възпитанието на балетните артисти е сложна и отговорна. Недостатъчно е учащите се да усвоят определени знания и закони, да научат основата и тяхниката на танците, а да се формира личността на бъдещия артист, неговия мироглед и естетически вкус, човешки и граждански качества.
За да могат да се провокират творчески и художествени представи е необходимо младият актьор да мисли творчески. А без широка обща култура и мироглед това не би било възможно. Ето защо основното и най- важното в подготовката на балетните творци се явява всестранното възпитание на музикално образованите културни артисти.